Schematherapie a.d.h.v. de 3 modellen
Bureau Eer structureert de schematherapie systematisch aan de hand van 3 universele modellen: het agency, ecologisch en de culturele emotieanalyse model.
Met behulp van de 3 modellen kan de professional schematisch, de cognitieve gedrags- en de psychodynamische problemen schetsen. In het agency model worden de persoonlijke leefwereld en idealen van de hulpvrager als uitgangspunt genomen voor de psychotherapie. Met het ecologische model krijgt de professional een beeld van de achtergrond. Het cultureel analytische model daarentegen verduidelijkt de onderlinge verbinding van de psychodynamische objectrelaties met elkaar; te denken valt aan zelfbeeld, normen, behoeften, sociale cognities of probleemoplossend gedrag. In het ontwikkelingsprofiel van eergerelateerde slachtoffers gaat het om het adaptief gedrag zoals denken, voelen en handelen.
De schemabenadering is een respectvolle observatie waarbij de eerslachtoffers van migrantenafkomst alle ruimte krijgen. Met de zorgzame hulp werkt de professional oplossingsgericht.
Competenties en attitude na de cursus
Kennis- en cognitieve ontwikkeling professional
- Kennis over het begrip EER in brede culturele zin.
- Praktisch inzicht in diverse kwesties rond EER.
- Kan doorprikken en beslissingen nemen bij moeilijke eerkwesties.
- Kennis over seksegericht denken al naar gelang de mate van integratie en socialisatie.
Emotionele waardering
- Erkent de emoties bij betrokkenen en weet daar professioneel mee om te gaan.
- Is onpartijdig, blijft objectief.
- Kan de juiste waardering geven aan de situatie.
- Kan de eerkwesties goed aanvoelen en benoemen.
Versterkte persoonlijkheidskenmerken
- Professional is bekwaam, kan eer situaties in context beoordelen, kan naar gelang de evaluatie de juiste afweging maken.
- Staat open voor allerhande eerproblemen.
- Heeft en kan begrip tonen voor diverse eerkwesties.
Mogelijke accreditatiepunten
Geaccrediteerd door Bureau WBTV, onderdeel van Raad voor Rechtsbijstand.
Fase 1: Theorie en culturele kennis te bestuderen pagina’s voor de toets. | 20 uren, 136 pg. : 20 = |
6,8 |
Fase 2: Literatuur bestudering voor praktijkopdracht. | 10 uren, 364 pg. : 20 = 18,2 ptn. |
24,2 |
Onderzoeksplan schrijven: observeren, analyseren. Beschrijven van de casus. Samen max. 20 pg. | 20 uren + 1 contactuur 16 pg. : 4 = 4 ptn. + 1 uur |
|
Fase 3: Telefonisch contact en klassikale presentatie. | 7 uren = |
7 |
Totaal aantal PE-punten: |
38 |
Waarom deze cursus over eergerelateerde dilemma’s?
Willen wij eergerelateerde kwesties tijdig in beeld krijgen en doelmatig aanpakken, dan is kennis van verschillende groepen en netwerken in de samenleving onmisbaar.
Europa is een samenleving geworden waarin westerse en niet-westerse culturen elkaar meer en meer tegen komen en waarin allerlei uitingen van westerse en niet-westerse gedragingen zijn op te merken die niet altijd op wederzijds(e) begrip, instemming of acceptatie kunnen rekenen. Dit geeft soms aanleiding tot spanningen. Maar niet alleen dat. Daar waar mensen met elkaar samenwerken in opvoeding, justitie, politie, zorgverlening, buurtwerk, in medisch of wetenschappelijk verband, ontstaan regelmatig misverstanden, verwijten, wrijvingen, etc. Dit zou niet hoeven te gebeuren als mensen binnen die werkverbanden meer van elkaar zouden weten, elkaars grondmotieven beter zouden kennen, meer inzicht zouden hebben in de cultureel bepaalde omgang- en relatievormen, en ook in individueel en sociaal verband meer zouden begrijpen van eergerelateerde gedragsstructuren, conflicthanteringen en dergelijke.
Voor ingewikkelde eerkwesties ontwikkelde ik (Bea Lalmahomed van Bureau Eer) op basis van 20 jaar longitudinaal onderzoek, de agencytheorie. Een theorie die het zelfbewustzijn van seksueel misbruikte en mishandelde vrouwen/meisjes bevordert, de zelfhulp mobiliseert. Daarnaast steunt de agencytheorie stille slachtoffers, maakt hulpverlening effectiever en verdiept de kennis over eergedrag en eerverlies bij een grotere groep onderzoekers.
Door middel van de emotieanalyse ontdekken vrouwen/meisjes – als slachtoffers van eer, eerverlies en eerwraak – hoe machtig ze zijn, en dat zij zelf in staat zijn om hun gedrag te veranderen. Gevoed door hun eigen motivatie stappen ze na de emotietraining, met zo min mogelijke kleerscheuren uit hun radicale positie of slachtofferrol, met het voordeel dat ze hun waardigheid terugkrijgen. De agencytheorie werkt, zij is jarenlang breed toegepast in de praktijk.
Leerdoelen
Het eerste doel van de cursus is de culturele kennis van de cursisten te verbreden. En hen de mogelijkheden te bieden om als tolk, dan wel vertaler maatwerk te leveren bij het werken met eerslachtoffers.
- In de opleiding doen cursisten theoretische kennis op over levenswijzen en achtergronden van islamieten en hindoes van diverse afkomsten. Het is heel belangrijk om als tolk of vertaler te weten waarin allerlei groepen van elkaar verschillen en waarom. Inzicht verbreedt niet alleen de kennis van cursisten maar het verbetert de kwaliteit van hun werk als tolk, dan wel vertaler.
- Onderzoek is een vast onderdeel van de cursus. Cursisten leren vaststellen wat er aan de hand is. Ook dat is essentieel om het proces bij eergerelateerd geweld in diverse situaties voldoende te begrijpen om de juiste vertaling of vertolking te kunnen toepassen.
- Interventie: door middel van onderzoek en monitoren, leren tolken en vertalers hoe adequate hulpmethodes worden ontwikkeld en toegepast.
Praktische cursusinformatie
De 1e fase is het theoretische deel. Dat doe je als cursist op basis van opdrachten. Na de afronding van deze fase wordt de 2e fase uitgevoerd. Dat is de praktijkopdracht. Na goedkeuring wordt in de 3e fase de opleiding klassikaal afgerond.
Concreet
Cursus bestaat uit lees-, studie- en individuele opdrachten. Met behulp van studievragen kan je toetsen of je de leerstof beheerst. Zoals al hierboven genoemd vormt het boek EER de basisleerstof. Dat boek wordt met het inschrijven voor de cursus ook besteld en geleverd.
Werken met migranten vereist culturele kennis. Zo kun je Marokkanen niet met Syriërs vergelijken. Voor een hulp- of dienstverlener is brede kennis betreffende de diverse doelgroepen eerder een noodzaak dan een verrijking. De cursus biedt genoeg kennis om de eindfase te halen, maar wil je nog meer leren, dan biedt Bureau Eer ook de mogelijkheid jouw kennis verder te verbreden en te verdiepen.
Verwachte aantal uren
Uren | |
Fase 1: Theorie en culturele kennis te bestuderen pagina’s voor de toets. | 20 |
Fase 2: Literatuur bestudering voor praktijkopdracht. | 10 |
Telefonisch contact | 1 |
Onderzoeksplan schrijven: observeren, analyseren. Beschrijven van de casus. Samen min. 16 en max. 20 pg. | 20 |
Fase 3: Klassikale presentatie. | 7 |
Totaal: | 58 |
Studie- en urenverdeling in meer detail
Fase 1: 34 uur
Leren uit boek EER: Deel I: pag. 23-57 | Deel II: pag. 79-81 | Deel II: Hfdst. 7 & 8: Pag. 214-276 | Bestuderen online informatie +/- 17 pg. (35+3+63+17 = 118 pg.)
De theoretische basis in de eerste fase is essentieel voor de praktijkopdracht in de tweede fase. Voor de schematherapie zijn de 3 modellen de basis voor het systematisch structureren van de opdracht.
Coaching en contacturen: 4
Fase 2: 45 uur
Bestuderen literatuur voor de praktijkopdracht: 10 uur
Deel 2: Boek EER, pag. 81-215 en 276-419.
Oplossingsgerichte vragen. Pag. 15-102. (135+144+88 = 367 pg.)
Onderzoek: 21 uur
- Telefonisch contact.
- Onderzoeksplan schrijven: observeren, analyseren.
- Beschrijven van de casus.
Coaching en contacturen: 14 uur
Fase 3: 8 uur
- Voorbereiding: 6 uur
- Presenteren, evaluatie: 2 uur